Jobbar du också hemifrån, men är fortfarande en nybörjare när det gäller digitala möten? Thomas Thomsen, byråledare och digital expert, delar med sig av misstagen du inte vill göra (om du inte vill hamna på Youtube).

Breakfast in front of laptop

I de nordiska länderna pågår fler och fler försiktighetsåtgärder för hur man ska förhindra spridningen av Covid-19 - och en av dem är att allt fler jobbar hemifrån. Men många är långt ifrån experter när det gäller att mötas digitalt. Vad får man och vad får man inte göra?

Vi har pratat med Thomas Thomsen, som de senaste 25 åren har arbetat med att digitalisera processer och kommunikation. Idag driver han sin digitala reklambyrå Better World Consulting och nedan delar han med sig av “Do’s”, men kanske mest “Don’ts” - om inte ditt mål är att göra bort dig inför kollegorna.

Så Thomas, hur genomför man digitala möten på bästa sätt?

“Först vill jag bara säga att det här, trots allt negativt som sker, är en framgång i att folk tänker nytt. Äntligen ser det ut som att folk tar till sig och använder de digitala plattformar som finns - hela mitt flöde är fullt av folk som börjar mötas online. Det glädjer mig!"

__Och det finns några enkla som man kan checka av innan mötet börjar, för att få till de rätta förutsättningarna; __

  1. Se till att du har tillräckligt med batteri på datorn eller mobilen. För visst blir det jobbigt om du ska säga något viktigt och det bryts mitt i en mening?
  2. Se till att du kan programmet. Möts ni i Google Hangout, Skype eller något annat? Se till att du vet hur du sätter på och stänger av kameran, delar din presentation samt hur du mutear dig själv. Jag har varit i flera möten där folk har delat “fel” skärm eller där deltagaren glömt att mutea när hen pratar med någon där hemma.
  3. Klä dig precis som du skulle gjort annars. Och du - glöm inte att sätta på dig något på underkroppen också, då du aldrig vet vad som kommer med i bild.
  4. Hitta en bra plats att sitta på. Helst ska ljuset komma från ett fönster som du har snett framifrån, men se till att du syns - det är det viktigaste.
  5. Ha kameran i ögonhöjd! Många som loggar på digitala möten syns ofta ovanifrån eller underifrån, för att kameran på deras mobil eller dator är felplacerad. Så använd regeln att du sätter kameran i ögonhöjd - kanske behöver du stapla upp din dator med lite böcker undertill - för att dina kollegor ska få se rätt bild av dig.
  6. Se till att du inte blir störd… Jag tror att vi alla har sett en eller annan film på nätet när frun, barnen eller hunden plötsligt blir en del av mötet… Och den vill du inte vara med om. Så om möjligt - hitta ett rum hemma som blir ditt “mötesrum”. Om inte det går - sätt dig intill en vägg, så att så att du har den i bakgrunden
  7. Avsluta mötet - på riktigt. När mötet ska avslutas så betsämmer ni vem som tar action på vad - och sen loggar du ut. Det är många gånger som man glömmer den här sista detaljen och då är risken stor att man hamnar på Youtube. Jag har sett det och du har säkert också sett det.

Läs vidare

5 tips för mer effektiva online-möten!

Läs om Stockholms häftigaste mötesrum.