Vad är det finaste en gäst har gjort för Stian A. Gregersen, receptionist på Comfort Hotel® Bergen? Vad innebär egentligen en vanlig dag på jobbet? Och vilka är knepen du måste kunna för att få en uppgradering?

Stian Gregersen, receptionist at Comfort Hotel Bergen
I Checkin' In möter vi gäster, anställda, chefer och andra personligheter inom Strawberry värld. Denna gången möter vi Stian A. Gregersen, Barceptionist på Comfort Hotel® Bergen i Norge.

Hur ser en vanlig dag ut på jobbet?

– Som Barceptionist (bartender + receptionist) innebär min dag att jag svarar på mejl och i telefon, men det viktigaste, och bästa, är att träffa våra gäster och hjälpa dem med vad de behöver. Och vilken bred roll man har! Guide, bartender, sjuksköterska, lärare, städare, tolk. You name it. Det finns ständigt nya utmaningar som man bara måste hantera.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Människorna. Både gäster och arbetskamrater. Utan dem är jag ingenting.

… Och det sämsta?

– Tappkranen i baren… Den skummar nåt otroligt ibland.

Vad gör du förutom att du checkar in och ut gäster?

– Att checka in och ut en gäst tar egentligen inte särskilt lång tid, och med Self Check in-stationer så är det många som gör den biten själva. Då är det viktigt för mig att försöka vara där gästerna är så att jag får möjlighet att prata lite med dem om vilka planer de har och informera om att jag gärna hjälper till för att de ska få en trevlig vistelse hos oss.

Vad är det bästa du har gjort för en gäst?

– Det var nog när en gäst ville ha ett foto av en katt på rummet. Han fick ett foto av kissen Mona och en beskrivning av vad hon gillade göra. Han blev väldigt glad och la ut ett inlägg av bilden på Instagram.

Comfort Hotel Bergen, welcome card with cat Kissen Mona. Skärmbild från Instagram.

Vad är det finaste en gäst gjort för dig?

– I fjor hade jag några gäster som jag pratat en hel del med och lämnat tips till. Dom var så tacksamma att de köpte mig en liten nalle och ett kort där de tackade för en trevlig vistelse. Det uppskattade jag mycket.

Är det många gäster som är upprörda? Hur beter de sig?

– Dom pratar ofta högre och fortare än de normalt gör, men de lugnar sig oftast om man lyssnar och försöker förstå varför dom är frustrerade.

Till största delen är gästerna positiva, men en del av jobbet är ju att försöka hjälpa upprörda gäster och göra deras dag lite bättre. Men det kommer väl alltid att finnas några missnöjda gäster, och då gör jag så gott jag kan för att de ska bli glada och nöjda igen!

Varför får man ibland nyckelkort som inte fungerar? Kan det verkligen vara så svårt?

– Frågar du mig, så frågar jag dig. Det är väl några magnet-grejer eller liknande där inne som av och till slutar att fungera? Men, det är bara att komma till mig i Barception så fixar jag en ny nyckel. Lätt. Det händer dessutom att nån inte får nyckeln att fungera eftersom dom försöker öppna fel rum! Då kan man inte skylla på nyckeln. Nu kan man faktiskt slopa nyckelkortet helt och hållet på många av våra hotell och använda den digitala nyckeln Mobile Keys.

Har du något tips till gäster som vill bli uppgraderade eller få någon annan förmån?

– Ett tips är att vara medlem i Strawberry! Då får du en mängd förmåner på hotellet, plus att det då är mycket lättare för oss att överraska och kanske ge dig rummet du trivdes med förra gången. Dessutom kostar det ju bara 200 NOK för en rumsuppgradering här hos oss!

Kan man be om extra kuddar, täcken? Kan man be om att få ett specifikt rum?

– Självklart! Vi ordnar det mesta. Housekeeping är inte tillgängliga hela dygnet, så det kan vara bra att göra sin förfrågan tidigt på dagen. Om inte, så fixar vi det så fort nattpersonalen börjar sitt skift. Du får gärna be om ett specifikt rum och då gör vi vårt bästa för att du ska få precis det rum du vill ha.

Comfort Hotel Bergen: hangout areaComfort Hotel Bergen har ett fantastiskt hangout-område med arbetsstationer, soffor, dart och bordtennis.

Vad är det bästa och värsta du har varit med om?

– Det bästa var nog när vi klädde vår ensamma julgran på hotellet och en gäst frågade om vi var ett familjeföretag. Det var gulligt. Det värsta måste vara alla spontana sportaktiviteter som våra sportiga chefer titt som tätt ska ha oss med på. Jag tänker då främst på stafetten under Bergen City Marathon.

Varför överbokar hotell sina hotellrum?

– För att irritera nattpersonalen. Nej då! Det finns många som bokar hotellrum men som aldrig dyker upp. Avsikten är att skydda oss mot förlorade intäkter.

Hur löser ni överbokningen för de gäster som inte får plats?

– Vi de tillfällen då det inträffar så fixar vi så att gästerna får bo på något av våra systerhotell. Tack och lov har Strawberry ett flertal hotell i centrala Bergen.

Och till sist: Vad är det bästa med Bergen?

Bergen är bäst, punkt och slut. Jag är själv inflyttad och har lärt mig att älska staden för vad den är, till och med regnet och den lokala ungdomsorganisationen Buekorps (Bågkoristerna). Stadskärnan är liten, så man kan gå till fots vart än man ska, och människor är (på det stora hela) trevliga. Bergen har dessutom ett rikt kulturutbud med museer, teater och konserter.

Läs mer: 6 spännande upplevelser i Bergen, Norge


Kolla in Comfort Hotel® Bergen, hotellet som Stian arbetar på, här!

Läs fler intervjuer

Stian Gregersen, receptionist at Comfort Hotel Bergen

6 snabba med Stian A. Gregersen

Favorithotell? Måste nästan säga mitt eget - Comfort Hotel Bergen, för vi är sjukt roliga. Jag är egentligen inte så kräsen när det gäller hotell, så länge det är roliga och bra människor som jobbar där.

Det bästa med att bo på hotell? Sängen! Gillar alltid sängarna på hotell.

Det värsta med att bo på hotell? Att resa hem efteråt.

Om du kunde välja, vem hade du velat stöta på i en hotellhiss? Jag borde väl säga min partner, men egentligen är det Anette Hoff från den norska såpoperan Hotell Cæsar! Hon är väldigt rolig.

Vad äter du alltid på hotellfrukosten? Uppskattar alltid när det finns Nugatti - en norsk variant av Nutella. Annars är standarden äggröra och bacon.

Har du några konstiga vanor när du reser? Take away i hotellsängen är bland det bästa jag vet.