Vi ska minska matsvinnet eftersom …
- Två tredjedelar av all mat som kastas inom hotell- och restaurangnäringen hade kunnat ätas
- Att kasta mat är ohållbart ur ett klimat- och miljöperspektiv samt etiskt tveksamt
Att kasta mat är ohållbart för klimatet och miljön eftersom …
- Kastad mat betyder att CO2-utsläppen från odling, skörd, förädling, lagring, transport och tillredning har varit helt i onödan.
- Globalt är utsläppen från produktion, transport och avfallshantering av mat som aldrig äts lika stora som utsläppen från hela världens samlade transportsektor.
- Att producera mat kräver mycket vatten, vilket gör vatten till en ständigt minskande resurs i världen. Till exempel behövs 60 liter vatten för att producera ett kilo potatis, en kopp kaffe kräver 140 liter och en hamburgare hela 2 400 liter. All kastad mat är därför slöseri med värdefullt vatten.
Att kasta mat är etiskt tveksamt eftersom …
- Kastad mat förstärker behovet av ökad matproduktion i en värld med stadigt ökande befolkningsmängd.
- Över en miljard människor lider av svält eller näringsbrist, samtidigt som vi kastar 1,3 miljarder ton brukbar mat i soporna varje år. Det motsvarar cirka en tredjedel av all mat som produceras på jorden.
Att kasta mat är även dåligt ekonomiskt eftersom …
- Vi bokstavligt kastar bort bra råvaror som vi betalat för och lagt ner resurser i att tillaga.
- Vi måste betala mer för hantering av sopor som till stor del består av sådant vi egentligen hade kunnat äta.
Mindre tallrikar ger mindre matavfall
Sommaren 2012 genomförde Nordic Choice Hotels en studie i samarbete med GreeNudge. Forskare från CICERO, ett center för klimatforskning, analyserade resultaten. Totalt 52 hotell deltog och delades in i tre olika grupper: en grupp fick mindre tallrikar, en annan informationsskyltar på buffébordet och den tredje gruppen fungerade som kontrollgrupp. Alla vägde och rapporterade sitt matavfall varje dag.
Hotellen som minskade tallriksstorleken minskade sitt matavfall med 19,5 %. Genom att implementera det på alla våra 170 hotell kan vi på det sättet minska mängden matavfall med 613 ton årligen. Det motsvarar 1 166 ton CO2 och närmare 31 miljoner norska kronor.
Hotellen med informationsskyltar på bufféborden minskade matavfallet med 20,5 % under testperioden. Studien visar dock inte om effekten skulle vara ihållande över en längre tid.
Gästnöjdheten var för alla testgrupperna oförändrad.