Gå till huvudsida
Stäng

Den här sidan är gjord för nyare webbläsare. För bäst upplevelse, uppgradera din webbläsare till senaste version.

Uppgradera till nyare version Visa inte detta meddelande igen

Nordic Choice Club

Ny stil bär frukt

Vi pratade med Petter A. Stordalen om hur Nordic Choice Hotels omfamnar en framtid som snabbt närmar sig.

Petter Stordalen

Vi pratade med Petter A. Stordalen om hur Nordic Choice Hotels omfamnar en framtid som snabbt närmar sig. Många organisationer är rädda för förändring, de tycker att det är smärtsamt. Men inte vi. Det viktigaste Nordic Choice Hotels har gjort de senaste tio åren är att se och förstå kunden. Inte bara var kunden befinner sig nu, utan också var kunden kommer att vara om fem år. Petter A. Stordalen är i sitt rätta element. Han tycker både om förändringar och att prata om dem.


– Vi finns till för gästen, gästen finns inte till för oss. Och när gästen ändrar sig måste vi ändra oss. Valet är enkelt: förnya eller försvinna. Om man säger ”det vi har är bra nog”, överlever man inte. Det gäller alla branscher. Var hotellet är, teknologisk utveckling och kundens krav gör att vi är på en ständig resa mot förändring, och resan går allt snabbare. På vilket område har förändringarna skett snabbast?


– För tio år sedan kände vi att kundernas krav på konferenshotellen förändrades, både var hotellen låg och vad de skulle erbjuda. Tiden med bulgariska dansorkestrar, bufféer och dj:s som spelar Boney M var förbi. Vi noterade samma tendenser både i Norge och i Sverige. Visst fanns det fortfarande kunder som kunde tänka sig att åka tre-fyra timmar för en konferens, men fler och fler sa nej. Städerna tog tillbaka sin plats. Så när vi nu öppnar nya stora konferenshotell i Stockholm, på Arlanda, i Malmö, i Göteborg, så är det på grund av gästernas krav. Vi har aldrig haft fler projekt i gång än just nu. Och den teknologiska utvecklingen, vilka praktiska förändringar har den medfört?


– Förr i tiden tog gästen upp sin telefon och ringde hotellet för att beställa rum. I dag tar gästen upp telefonen för att kolla TripAdvisor, och i och med det är inte längre möjligt att dölja ett hotells eventuella svagheter. Det finns inga statliga organ som bestämmer om ett hotell har tre eller fyra stjärnor, i dag blir vi utvärderade varje dag av gästerna själva. Hur använder sig Nordic Choice Hotels av sociala medier?


– Jag såg att en gäst på Clarion Hotel Royal Christiania i Oslo twittrade om att det saknades handdukar på rummet. Jag skickade tweeten vidare till hotellchefen, som själv gick upp på rummet med fyra nya handdukar. Det tog mig tio sekunder, och gästen upplevde det som något helt fantastiskt. De sociala medierna är en otrolig arena för feedback, en konstant ström av återkopplingar på vad vi gör bra och vad
vi gör dåligt. Vi ska inte vara rädd för de sociala medierna. Möjligheterna är enorma. Och vi ska vara lika bra på att svara på det negativa som det positiva. Det negativa kan faktiskt vara att föredra – det gör att vi kan bli bättre. Ge oss fler exempel på hur det är annorlunda att driva hotell i dag än för tio år sedan.


– Det är ett helt annat fokus på att företag och produkter måste vara hållbara – såväl miljömässigt som samhälleligt hållbara. Det betyder att vi är ansvariga för mer än att bara tjäna pengar. Vi vill kunna svara när de anställda undrar var deras kläder är sydda. Vi vill kunna svara gästerna när de frågar om var maten de äter kommer ifrån. Sådant ska vi veta. Vi ska veta var prylar är producerade, och om laxen vi
serverar är hållbar. Vi serverar inte gåslever. Vi undviker produkter med palmolja. Vi är ansvariga för den närmiljö hotellet har, och vi är ansvariga för samhället kring det. Vi har mycket mer att göra, men vi gör mycket bra redan nu.

Denna artikel publicerades i Nights 01 2013, Nordic Choice Clubs medlemsmagasin

1.913.149.030 23