Information om Coronavirus

Läs om hur vi som hotellkedja agerar i samband med covid-19 och vad som gäller för om- och avbokningar här

 
Den här sidan är gjord för nyare webbläsare. För bäst upplevelse, uppgradera din webbläsare till senaste version.

Vanliga frågor

Här har vi samlat de vanligaste frågorna om våra hotell, din reseupplevelse, bokning, tillgänglighet, Kundservice med mera. Du hittar svaren under respektive fråga nedan.

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna

Du hittar svaren under respektive område nedan. 

 

Saknar du någon viktig information, kontakta oss på Kundservice här


 Barn & familj

Vad kostar det för barn att övernatta?

Upp till 2 barn under 9 år bor gratis när de delar befintlig säng med föräldrarna. Lokala undantag kan förekomma. För bäddsoffa, extrasäng, pullmanskåp, schäslong eller dylikt tillkommer det en extra avgift/natt.

Vilka sängtyper är tillgängliga för barn på hotellrummet?

När du bokar rum behöver du välja vilken sängtyp ditt/dina barn ska sova i. Spjälsäng är en liten extrasäng som placeras på hotellrummet. Valet Förälders säng innebär att du delar din sängplats med barnet, alltså din del av sängen. Egen säng betyder att barnet får en egen sängplats. Vid bokning av 1 vuxen med 1 barn i egen säng innebär det att ni båda har varsin del i dubbelsäng. Bokar man för 2 vuxna & 1 barn i egen säng innebär det en extrasäng eller annan typ av egen separat säng.

Vad kostar extrasäng?

Extrasäng kostar 250 SEK/natt på Comfort Hotel, Quality Hotel och Clarion Hotel samt 300 SEK/natt på Clarion Collection Hotels. Lokala undantag kan förekomma. Priserna på extrasängarna varierar på våra fristående hotell. Kontakta gärna hotellet eller Kundservice för exakt info om pris. Som extrasäng räknas: del i bäddsoffa, bäddfåtölj, bäddbar schäslong, sänglåda, pullmanskåp (utfällbar väggsäng) med mera.

Finns det rum med en dörr emellan där barnen kan sova i det ena rummet?

Många av våra hotell har “connecting-rum” där det går att öppna en dörr mellan två rum. På vissa hotell tillkommer en avgift för bokning av rum med anslutande dörr. Kontakta hotellet eller Kundservice före bokning för mer information och bokning. 

Är det åldersgräns för att få bo på hotellen?

Ja. Minderårig (barn under 18 år) får inte checka in och/eller övernatta ensam utan föräldrar/målsman/annan myndig. Vissa av våra hotell har minimum åldersgräns vid t.ex. besök på spa, relaxavdelning eller gym. Se specifik information om ditt hotell och hotellets anläggningar och utbud för mer information. 

 

 TILL TOPPEN


 

 Bokning och Betalning

Jag har inte fått min bokningsbekräftelse ännu. Vad ska jag göra? 

Om du bokar via telefon eller mail direkt via hotellet eller Kundservice, skickas bekräftelse ut via e-post eller sms efter genomförd bokning. Som Nordic Choice Club-medlem kan du se dina kommande bokningar via vår app ca 15 minuter efter slutförd bokning. Har du ytterligare frågor och behöver hjälp, kontakta Kundservice så hjälper vi dig vidare. 

Varför ser jag inte bokningen på Mina sida?

På Min sida kan du endast se de bokningar du gjort när du varit inloggad på vår hemsida. Bokningar du har gjort per telefon eller via andra bokningstjänster kommer inte att vara synliga här. 
Har du laddat ner Nordic Choice Hotels app kan du se alla bokningar där ditt Nordic Choice Club-medlemsnummer är inlagt vid bokningstillfället. OBS! Gäller ej om du bokat via en annan resesajt eller om hotellet inte finns med i appen.  

Vilka avbokningsregler gäller?

Avbokningsvillkor kan variera beroende på vilken typ av bokning du gör. Ta del av de exakta villkoren på din bokningsbekräftelse. Följande är de vanligaste pristyperna på vår hemsida/app:

  • Web Price Flex, Club Price, avtalspriser: Avbokningsbart till ankomstdagen kl 16.00 om inget annat uppges på bekräftelsen. För Nordic Choice Club-medlemmar tillämpas förmån om eventuell sen avbokning. Se förmånerna här.  
  • Web Price Prepaid och andra förhandsbetalda erbjudanden: Kan avbokas inom 24 timmar efter bokningstillfället. Kontakta Kundservice per telefon under ordinarie öppettider.
Jag ska delta på en kurs/konferens och har fått bokningskod men jag lyckas inte boka på er hemsida. Vad gör jag för fel? 

Har du fått en bokningskod från ett hotell kan du tyvärr inte använda den för att boka på vår sajt eller i vår app. Du behöver kontakta hotellet och boka rummet direkt via deras reception. 

Behöver jag som inloggad Nordic Choice Club-medlem lämna kortinformation som garanti för en bokning när jag bokar åt någon annan?  

Ja, ditt medlemskap är personligt och gäller endast för dina egna bokningar. Det innebär att när du i inloggat läge bokar rum åt någon annan så måste du uppge kortinformation som garanti för den bokningen. Kortinformationen är endast garanti och inga pengar dras om inte gästen uteblir från vistelsen utan att avboka rummet. Väljer du däremot pristypen “Web Price Prepaid” sker betalning direkt med det kort du angivit som garanti. 

Kan jag betala via faktura?

Nordic Choice Hotels har en minimigräns på 5000 SEK för fakturering. Undantag kan förekomma för specifika företagsavtal. Avgifter kan tillkomma. Det är ej möjligt att betala via faktura som privatperson.  

Kan jag betala med kontanter?

Största delen av våra hotell gick under första kvartalet år 2018 över till att vara kontantfria. Om hotellet är kontantfritt kan du se på respektive hotells sida här på vår hemsida. För alla våra fantastiska medarbetare på våra hotell innebär det en säkrare arbetsplats då det minskar risken för rån och motverkar kriminell verksamhet. En snabb och smidig kortbetalning ger dessutom våra medarbetare mer tid över till att ta hand om våra gäster. För gäster och besökare innebär det en trygghet genom en snabb och säker betalning. Vi tar emot alla vanliga betal- och kreditkort. Kontakta oss om du har fler frågor.

Kan jag betala på förhand åt någon annan?

Du kan förhandsbetala ett rum genom att välja prisalternativet “Web Price Prepaid” vid bokning på vår hemsida. Har du en redan existerande bokning som du önskar stå för betalningen på kan du mejla din betalningsförfrågan till hotellet så återkommer de till dig med ett formulär du ska fylla i för att kunna betala. Det är viktigt att detta görs i god tid på förhand innan gästen påbörjar sin vistelse. 

Jag vill betala med mina bonuspoäng. Hur gör jag?

Se svaret och läs mer om Nordic Choice Club och bonuspoäng här. 

 

TILL TOPPEN


 

Erbjudanden & kampanjer

Jag fick ett mail med ett rabatterbjudande. Hur bokar jag detta?

De allra flesta av våra erbjudanden som du mottar måste bokas direkt via länken i e-posten som du mottagit. Detta gäller speciellt erbjudanden som skickas ut i samband med nyhetsbrev från Nordic Choice Club och/eller personliga erbjudanden du har fått. Du kan också se aktuella erbjudanden samlade under Alla erbjudanden här

 

TILL TOPPEN


 

Företag & avtal

Finns det några avtal för mig som reser mycket i tjänsten?

Vi har ett stort och bra utbud i Norden och Baltikum för dig som reser i tjänsten. Läs mer och ansök om företagsavtal med Nordic Choice Hotels här.

Jag har ett företagsavtal. Hur gör jag för att boka med rabatterat pris på hemsidan?
  • För dig som är Nordic Choice Club-medlem: Logga in på "Min sida" här på hemsidan. Är du inte medlem ännu kan du registrera dig på samma ställe.
  • Om du vill skapa en Webprofil (ej kopplat till individuella medlemsförmåner eller intjäning av poäng) kan du enkelt & gratis göra det här
  • Efter att du loggat in går du in på "Min Sida". Välj "Lägg till avtal". Här ska du lägga in ditt företagsid. 
  • Tryck sedan på pilen för att spara. 
  • För att kunna boka med dina avtalspriser behöver du nu bara logga ut och logga in igen så kommer du få fram avtalet när du söker hotell nästa gång. 

 

TILL TOPPEN


 

Hotell

Vilka slags hotell erbjuder ni?

Vi har tre olika kedjor; Comfort HotelQuality Hotel,  och Clarion Hotel, där även Clarion Collection ingår. Dessutom erbjuder vi ett antal unika hotell som du kan spana in här

Jag letar efter flygplatshotell. Har ni det?

Ja, vi har ett antal hotell på, och i nära anslutning, till ett flertal flygplatser i Norden. Se lista och karta över flygplatshotell här

Jag vill bo på ett hotell med pool. Har ni det?

Här ser du alla våra hotell med pool

Jag vill ha ett hotell där det finns ett spa. Var hittar jag det?

Här ser du en lista över alla våra hotell som erbjuder spa

 

TILL TOPPEN


 


Husdjur 

Kan jag ta med min hund till hotellet?

Ja! Vi på Nordic Choice Hotels älskar hundar. På nästan alla Comfort Hotel, Quality Hotel och Clarion Hotel finns ett antal rum avsedda för dig som reser med ditt sällskapsdjur. Ska du bo på något av våra fristående hotell behöver du kontakta hotellet direkt för att se deras regler kring sällskapsdjur. Däremot behöver alla hotell veta i förväg att du kommer med din hund så att ni får ett hundvänligt rum. Kontakta hotellet eller Kundservice innan du genomför en rumsbokning via hemsidan eller appen för att säkra att det finns rum tillgängliga specifikt för hund. Tillägget för att ta med hund på rummet är 250 SEK/NOK/DKK eller 25 EUR per vistelse. För ledarhund tas det inte ut något tillägg mot uppvisande av intyg.

Kan jag ta med andra husdjur än hund på rummet?

Det beror det på vilket djur du önskar ha med dig och vilka regler som gäller på hotellet i fråga. Kontakta det specifika hotellet för att få information om deras regler kring husdjur på hotellrummet. 

Kan jag boka ett hundtillåtet rum på hemsidan? 

Tyvärr inte. Varje hotell har ett begränsat antal rum där hundar och eventuellt andra djur är tillåtna och på grund av detta behöver du själv kontakta hotellet först innan bokning för att säkerställa att ett sådant rum finns tillgängligt.  Därefter kan du göra bokningen via vår hemsida eller app. 

 

TILL TOPPEN


 

Idrottslag & föreningar

Går det att få billigare boende om vi är ett helt lag eller förening som ska resa nånstans?

Ja, vi älskar idrott och har speciella rabatterade priser för lag, föreningar och vid idrottsevenemang. Från bara 265 SEK per person kan ni bo på våra hotell under turneringen eller evenemanget. För dig som är med och hejar på har vi också speciella priser, då mellan 10-15% rabatt på standardpriset. Vår satsning på hotell för lag och föreningar kallas GoSportive och du hittar all information. priser och bokning här

 

TILL TOPPEN


 

In- och utcheckning

Vilka in- och utcheckningstider gäller?
  • Generell tid för incheckning: Garanterat från kl. 15.00
  • Generell tid för utcheckning: Fram till kl. 12.00

Men, lokala avvikelser kan förekomma på vissa enskilda hotell.

För att vara riktigt säker på när du kan checka in och ut, besök hotellets egen sida här på vår sajt. Här hittar du länkar till alla hotell

  • På Comfort Hotel har du alltid möjlighet till sen utcheckning (kl. 18.00) på söndagar vid överenskommelse med receptionen. 
  • Är du SILVER-, GOLD,- eller PLATINUM-medlem i Nordic Choice Club kan du också ha möjlighet till kostnadsfri sen utcheckning/tidig incheckning. Detta måste avtalas med receptionen före eller vid ankomst. Här ser du vilka medlemsnivåer som har denna fördel. För dig som inte har dessa förmåner i ditt medlemskap kan det tillkomma en extra avgift för servicen.
Hur sent kan man checka in? Behöver jag meddela om jag kommer sent?

Om du har garanterat ditt rum med kreditkort eller Nordic Choice Club-medlemsnummer så kan du checka in när du vill efter hotellets ordinarie incheckningstid. Meddela gärna om du tror att du kommer att ankomma väldigt sent (efter midnatt). Om du inte har lämnat garanti för ditt rum behöver du checka in före klockan 16.00 på ankomstdagen. 

 

TILL TOPPEN


 

 Jobb & karriär

Vilka karriärmöjligheter finns på Nordic Choice Hotels?

Inom Nordic Choice Hotels finns ett stort antal karriärmöjligheter. Du kan jobba på ett av våra över 200 hotell runt i Norden och Baltikum eller på våra huvudkontor i Stockholm och Oslo. Alla lediga tjänster och mer om att jobba hos oss hittar du på vår karriärportal

 

   TILL TOPPEN


 

Mat & dryck

Jag har matallergi, vad erbjuder hotellet för alternativ?

Vi gör vårt bästa för att tillgodose alla våra gästers behov och önskade dieter. Men, det är viktigt att kontakta hotellet på förhand för att säkra att de har möjlighet att tillgodose alla önskemål relaterat till specifik matallergi eller kost.

Ingår frukost alltid?

Frukostbuffé ingår på nästan alla våra hotell när du bokar rum här på vår sajt. För undantag och mer info om måltider, se detaljerad måltidsinfo i frågan nedan.  

Vilken mat ingår i rumspriset på hotellet?
  • Clarion Hotel: Frukost (Mot kostnad på Clarion Hotel Copenhagen Airport).         
  • Clarion Collection Hotel: Frukost, eftermiddagsfika och kvällsmat. 
  • Comfort Hotel: Frukost (på Comfort Hotel Vesterbro ingår frukost när du bokar vissa rumstyper). 
  • Comfort Hotel Xpress: Ingen mat, Frukostpåse & enklare snacks kan köpas i hotellets Deli.
  • Quality Hotel: Frukost.
  • Fristående hotell: Frukost ingår (undantaget At Six som erbjuder frukost mot extra kostnad).
Vad betyder Early Bird-frukost?

Early Bird-frukost är en enklare variant av våra klassiska frukostbufféer. För att ge alla våra gäster en bra start på dagen så förbereder vi enkla frukostpåsar med t.ex. en smörgås, kaffe och juice som du kan plocka med dig från lobbyn när du behöver åka före frukostrestaurangen öppnat för dagen. Se öppettider på respektive hotells hemsida.  

TILL TOPPEN


 

 Nordic Choice Club & Bonuspoäng

Hur mycket bonuspoäng får jag på min övernattning?

Du får 1 bonuspoäng per krona (SEK/NOK/DKK) du spenderar på vistelser i Sverige, Norge och Danmark. Bokning av vistelser i Finland och Baltikum ger 10 bonuspoäng per euro som du betalar för vistelsen. Bor du på hotellet i samband med ett arrangemang eller paketerbjudande där logi inte är specificerat får du 1000 bonuspoäng per natt. Hitta mer info i Medlemsvillkoren

Jag vill boka en vistelse med mina bonuspoäng men det finns endast rum tillgängliga med vanlig betalning. Varför? 

Alla hotell har reserverat ett begränsat antal Standard- och/eller Superiorrum som går att boka med bonuspoäng. Rumsbokning med övriga prisalternativ påverkas alltså inte av huruvida det finns bonusrum tillgängliga. Hotellet kan ha lediga rum till ordinarie pris även om bonusrummen är fullbokade. Vi rekommenderar alltid att du är ute i god tid när du vill boka bonusrum, särskilt i de mest populära destinationerna som Stockholm, Göteborg och Malmö.  

Får jag medlemsförmåner när jag bokar via en nätbaserad bokningssajt som Booking.com, Expedia.com, Hotels.com eller liknande?

Nej, du får inga bonuspoäng när du bokar från dessa sajter. Men du får alla medlemsförmåner som hör till din medlemsnivå, oavsett hur och var du bokat. Läs mer om intjänande av bonuspoäng och våra villkor här.   

Kan jag och min partner dela medlemskap?

Nej, medlemskap i Nordic Choice Club är personligt och gäller enbart för en person. Två eller fler personer kan inte dela på ett medlemskap.  

Får jag bonuspoäng om jag bokar rum till någon annan?

Nej, medlemskap i Nordic Choice Club är personligt och gäller endast innehavaren av medlemskapet. Du måste alltså själv ha bott i rummet för att få bonuspoäng. 

Får jag bonuspoäng även vid så kallad "no show" - om jag inte bor över på vistelsen. 

Nej, du behöver checka in och bo i rummet för att få bonuspoängen. 

Kan jag boka rum åt andra med min medlemsrabatt (pristypen Club Price)?

Nej, medlemsrabatten är personlig och medlemsrabatten kan du bara få på det rum du själv bor på. 

Kan jag delbetala en vistelse med bonuspoäng?

Det är tyvärr inte möjligt att delbetala en vistelse med bonuspoäng. Du behöver ha tillräckligt med poäng för att täcka hela summan som krävs. Se vad du kan använda dina poäng till här

Kan jag boka två nätter i rad där den ena natten betalas med bonuspoäng och den andra natten med pengar?  

Ja, du kan kombinera en övernattning med bonuspoäng med en övernattning med vanlig betalning. Men du behöver göra två separata bokningar. Boka natten du betalar med bonuspoäng först, därefter den du betalar som vanligt. 

Så här gör du:

1. En bokning där du bokar med dina bonuspoäng: Välj pristypen "Betala med dina bonuspoäng" som blir synlig i inloggat läge.

2. Och en bokning där du väljer en annan pristyp (du kan fortfarande vara inloggad) och likadan rumstyp som i den andra bokningen. Du kan välja bland pistyperna som finns tillgängliga så länge de innebär betalning med pengar och ej med bonuspoäng.

3. När vistelserna är bokade kontaktar du hotellet och meddelar att du har gjort två bokningar som du vill ska kombineras. På så vis kan du bo i samma rum hela vistelsen. 

Jag har inte fått bonuspoäng på en bokning jag gjorde via en erbjudandesida (dubbla- eller trippla bonuspoäng, med Mastercard osv). När registreras dessa poäng?

Kontrollera först att följande villkor uppfylls:

  • Har det gått 24 timmar efter att de ordinarie poängen kom in på din profil på Min sida?
    Har du bokat enligt erbjudandets villkor?
    Vilket registreringsdatum gällde för ditt erbjudande? Vissa erbjudanden registreras endast en gång per månad eller på ett specifikt datum. 

Om alla villkor har uppfyllts men dina poäng ändå inte har registrerats på din medlemsprofil, kontakta Kundservice

Hur fungerar restaurangkupongerna? 

Vid övernattning på Clarion Hotel®, Quality Hotel™ och våra fristående hotell i Sverige eller Finland får Nordic Choice Club-medlemmar en restaurangkupong. BLUE-medlemmar får 35 kr eller 4 EUR. SILVER får 75 kr eller 8 EUR, GOLD och PLATINUM får 125 kr/13 EUR

Kupongen kan lösas in mot mat eller dryck i hotellrestaurangen (gäller ej sprit eller tobak). På Quality Hotel® kan kupongen också användas till ett urval av mat och dryck från Lounge 24. I Finland krävs samtidigt köp av måltid för att få nyttja kupongen för alkohol. Restaurangkupongerna är personliga och datummärkta och gäller endast under angivet datum. De kan inte ackumuleras eller lösas in till kontanter och det erbjuds ingen växel. På de Clarion Collection-hotell som finns inom Clarion Hotel® erhålls ingen restaurangkupong.

Får jag bonuspoäng på restaurangbesök på era hotellrestauranger? Och måste jag bo på hotellet för att få poängen?

Ja, du får bonuspoäng när du som övernattande gäst besöker en av våra hotellrestauranger på Clarion Hotel och Quality Hotel samt på våra fristående hotell i Norge och Danmark.

  • För att få poängen behöver du bo på hotellet samt sätta notan på rummet.
  • Poängen registreras vid utcheckning. Du får bonuspoäng på den delen som gäller mat, ej alkohol.
  • I Sverige och Finland får du restaurangkuponger på Clarion Hotel, Quality Hotel och på de fristående hotellen. Läs mer i frågan ovan 
Jag har hög medlemsnivå hos en annan hotellkedja, kan ni statusmatcha mig ifall jag går över till er kedja?

Vi erbjuder tyvärr inte statusmatch mot andra hotellkedjor.

 

 TILL TOPPEN


Nordic Choice Club Mastercard

Hur ansöker jag om ett Nordic Choice Club Mastercard? 

Här kan du ansöka om ett Nordic Choice Club Mastercard. 

Hur hittar jag information om Nordic Choice Club Mastercard?

Här hittar du all information kring Nordic Choice Club Mastercard. 

 

TILL TOPPEN

 


App

Var avbokar jag min bokning?

Vissa bokningar kan avbokas i appen under "Bokningsdetaljer". Kontakta kundservice om avbokningsknappen inte syns och du tror att din bokning är avbokningsbar.

Var kan jag se mina tidigare bokningar?

Du hittar dina tidigare bokningar under "Min sida" på websidan – om du gjorde bokningen via websidan. I nuläget går det tyvärr inte att se tidigare bokningar i appen som gjorts i andra kanaler. Vi jobbar på att lösa det så snart som möjligt.

Kan jag ladda ner ett kvitto från en tidigare bokning?

Du kan ladda ner ett kvitto från en tidigare bokning om du gjorde bokningen via websidan. Gå till "Min sida" på vår websida för att ladda ner. Kontakta hotellet direkt om du bokade via appen.

Kan jag boka en bonusnatt i appen?

Ja! Du kan boka en bonusnatt under "Min sida" i appen. Scrolla ner till "Poängshop" och boka.

Varför hittar jag inte min bokning i appen?

Saknas en bokning i appen? Det kan ta upp till 1 h från att bokningen gjordes till att den syns i appen. Har du väntat längre än så? Det finns flera anledningar till varför din bokning inte syns i appen:

  • Bokningar som gjorts via resebyråer (exempelvis booking.com, hotels.com eller expedia.com) har ingen koppling till ditt medlemsnummer och kommer därför inte synas i appen.
  • Du kan inte se din bokning i appen om du bokat utan att vara inloggad, eller fått hjälpa att boka via kundservice eller direkt hos hotellet och inte uppgett ditt medlemsnummer. Kontakta kundservice, så lägger de till ditt medlemsnummer på bokningen.
  • Hotellet är ännu inte tillaggt i appen. Vi jobbar hårt för att migrera över alla våra hotell till ett system som stödjer appen, men för tillfället saknas fortfarande några hotell.
Varför ser jag bara en av mina bokningar?

Du kan se alla dina kommande bokningar genom att swajpa vänster och höger under "Mina vistelser".

Finns appen på mitt eget språk?

Appen finns på fem olika språk – engelska, norska, svenska, danska och finska. Appen får automatiskt samma språk som du valt för din mobiltelefon. Du kan ändra språk genom att gå till din mobiltelefons inställningar. Kom ihåg att stänga ner och starta om appen på nytt om du väljer att ändra språk.

Hur uppdaterar jag min profil?

Du kommer kunna uppdatera din profilinformation direkt i appen framöver, men just nu behöver du logga in via websidan och gå till "Min sida" för att uppdatera din profil. Alternativt kan du kontakta kundservice, så hjälper de dig.

Har mitt hotell mobilnyckel?

Många av våra hotell erbjuder mobilnyckel till rummen redan idag, och ännu fler jobbar för fullt för kunna stödja den tekniska lösningen. För många av våra hotell innebär det att man behöver ändra eller byta ut alla dörrar, så du kan säkert föreställa dig att det tar lite tid. Det är vårt mål att kunna erbjuda mobilnyckel på så många av våra hotell som möjligt, så håll ut lite till om just ditt favorithotell inte har det än. Här kan du se en lista över alla hotell som har mobilnyckel.

Vad kan jag använda chatten till?

När du använder chatten så kommunicerar du direkt med personalen på hotellet du ska bo på. Du kan exempelvis fråga vilken tid som frukosten börjar eller berätta att du tog en flaska rödvin från minibaren och be dem lägga till det på notan. Med chatten får du helt enkelt en smidigare hotellupplevelse!

Hur kopierar jag mitt medlemsnummer?

Gå till "Min sida" i appen och håll ett finger på medlemsnummret. Välj "Kopiera".

Hur lägger jag till kostnader från minbaren på notan?

Kontakta receptionen för att lägga till kostander på notan. Du kan antingen göra det när du checkar ut eller i förväg via chatten.

Varför finns det ett annat bokningsnummer än det jag fick i bekräftelsemejlet?

Du får ett annat bokningsnummer om du bokat via en annan kanal än vår egen websida. Men oroa dig inte – du kommer få samma utmärkta service oavsett var du bokade rummet.

Kan jag använda hotellets Service Station* även om jag inte bokat direkt via choice.se?
*Service Station är en läsplatta där du kan checka in- och ut själv eller med hjälp av hotellets personal.

Ja, det kan du! Men om du vill se din bokning i appen behöver du kontakta vår kundservice eller hotellet för att lägga till ditt medlemsnummer på bokningen.

Kan jag checka ut via Service Station* om jag betalat för boendet i förväg, men lagt till en ny kostnad på rummet?
*Service Station är en läsplatta där du kan checka in- och ut själv eller med hjälp av hotellets personal.

Ja. Du kan betala för extra tillägg och kostander som du satt på rummet när du checkar ut på antingen "the self-service station" eller via appen.

Jag har gjort flera bokningar i mitt namn – kan jag checka in via Service Station*?
*Service Station är en läsplatta där du kan checka in- och ut själv eller med hjälp av hotellets personal.

Om du har flera bokningar på ditt namn är du välkommen fram till receptionen för incheckning.

Var hittar jag information om min medlemsperiod och när mina poäng går ut?

Du hittar allt du behöver veta om din medlemsperiod och dina poäng under "Min sida" på vår websida.

TILL TOPPEN


 

 Parkering 

Har hotellet parkering? Hur bokar jag parkering?

Information om hotellets parkering finner du på hotellets egen sida här på vår hemsida (under Vanliga frågor och/eller under Serviceutbud). Du hittar alla hotell här. På vissa av hotellen kan du förboka parkering, då kontaktar du hotellets reception eller bokar via de tillval du har möjlighet att köpa till när du genomfört en bokning. 

 

TILL TOPPEN


 

 

Presentkort

Vilka presentkort kan jag köpa och hur köper jag presentkort?

Det finns flera olika sorters presentkort som du kan köpa hos oss. Presentkort på specifika hotellkedjor, presentkort för övernattningar till bestämt pris och vouchers som du kan använda till allt som går att handla hos oss på nordic Choice Hotels. Presentkort för övernattning går att betala med både bonuspoäng och vanliga pengar. Här ser du vilka sorters presentkort vi säljer och hur du köper dem

 

Digitala presentkort

Hur köper jag ett digitalt presentkort?

Du kan köpa digitala presentkort här och betala med de vanligast förekommande bankkorten (till exempel Visa eller Mastercard).

Kan jag ge bort ett digitalt presentkort?

Ja! När du köper ett digitalt presentkort kan du välja om det är till dig själv eller någon annan. Vill du ge bort det uppger du bara e-postadressen till den person som du vill ge det till i samband med köpet.

Jag har fått ett presentkort. Hur använder jag det?

Grattis! Tänk på presentkortet som kontanter. Du betalar med det direkt på hotellet för ditt rum, restaurangbesök, spa eller annat som säljs på hotellet. Om du vill använda det för en hotellnatt bokar du rummet på choice.se och väljer någon av pristyperna Web Price Flex (eller Club Price om du är medlem i Nordic Choice Club). Då betalar du för vistelsen vid ankomst på hotellet. Det går inte att använda presentkortet för direktbetalning på hemsidan. Vår Kundservice kan också hjälpa dig att boka rum och betala med presentkortet direkt.  

Kan jag delbetala en hotellnota med presentkortet? Måste jag använda hela presentkortet på en gång?

Det går bra att delbetala med presentkortet. Du kan också spendera bara en del av presentkortet och spara resten till ett annat tillfälle.

presentkortssidan kan du se hur mycket som finns kvar på kortet. Scrolla längst ner, klicka på “Se belopp på presentkort” och fyll i ditt presentkorts unika kod. Då ser du mycket du har kvar att unna dig för. 

Vad kan jag använda presentkortet till och var? 

Allt i Nordic Choice Hotels hela universum! Bara föreställ dig att presentkortet är kontanter. Du kan använda det på hotellövernattning, spa, spabehandlingar, room service, restauranger, barer, lyxiga kuddar, badrumsprodukter och allt annat som hotellen erbjuder till försäljning.

Du kan använda det på kedjehotellen Comfort Hotel®, Quality Hotel™, Clarion Collection® och Clarion Hotel® samt alla fristående hotell som till exempel Yasuragi, At Six och Avalon Hotel.

Hur länge är presentkortet giltigt?

De digitala presentkorten giltiga i 12 månader från inköpsdatum.

Måste presentkortet vara giltigt när jag bor eller räcker det att det är giltigt när jag gör bokningen?

Presentkortet måste vara giltigt när du bor eller gör ett köp eftersom du betalar med det direkt på hotellet.

Vad gör jag om jag inte fått presentkortet på mejl, men ser att det är betalt?

Om presentkortet inte kommit fram behöver du kontakta vår Kundservice som kan hjälpa dig. De kan också hjälpa dig om du har råkat tappa ditt presentkort. 

Kan jag ångra köpet?

Ja! Du har 14 dagars ångerrätt på köp av digitala presentkort. Kontakta Kundservice om du vill ångra ditt köp. 

Går det att förlänga giltighetstiden på presentkortet?

Det går inte att förlänga giltighetstiden på presentkortet, läs mer i de fullständiga villkoren här.

Vilka villkor gäller för presentkortet?

Här kan du läsa de fullständiga villkoren för presentkortet.

 

 

Andra typer av presentkort

Jag har tappat bort mitt presentkort. Kan ni ersätta det?

Vi ersätter tyvärr inte förlorade presentkort. 

Jag har ett presentkort på en fast summa. Hur bokar jag och vilka hotell kan jag boka?

Har du ett presentkort på ett fast belopp kan du använda det på alla våra hotell. Boka ditt rum direkt här på hemsidan eller via hotellet eller hos Kundservice. Se till att vistelsen i pristypen du bokar betalas först vid ankomst. Du kan inte välja pristyper med förhandsbetalning eller boka paket/kampanjer med presentkortet. 

Jag har ett presentkort som betalats med Nordic Choice Club-bonuspoäng och som har bokningskoden "LVERDI". Hur bokar jag och vilka hotell kan jag boka?

Kontakta Kundservice för bokning med detta presentkort. Här ser du en lista över bonuspriser per hotell. Bonusrumsbokning gäller en viss kvot av hotellets Standardrum per dag. Flertalet av våra hotell erbjuder även Superiorrum för bonusuttag i mån av plats och tillgänglighet mot ett extra tillägg av poäng.

Jag har ett presentkort med bokningskod "LGIFT", hur bokar jag och vilka hotell kan jag boka?

Kontakta Kundservice på telefon 0771 666 700 eller via e-post:  booking@choice.se för att boka med detta presentkort. Du kan boka rum på alla Clarion Hotel (inklusive Clarion Collection), Comfort Hotel och Quality Hotel. Detta presentkort gäller ej rum på våra fristående hotell. Bokning av rum med presentkort gäller en viss kvot av hotellets Standardrum per dag. 

Kan jag köpa ett presentkort med intjänade Nordic Choice Club-poäng?

Ja, det kan du. Logga in och handla direkt i Nordic Choice Clubs poängshop!  

Kan jag kombinera Nordic Choice Club-bonuspoäng med ett Be My Guest-presentkort?

Det går inte att kombinera Nordic Choice Club-bonuspoäng med betalning med presentkortet eller att köpa bonuspoäng. Kontakta Kundservice vid frågor om detta och andra betalningskombinationer.  

Kan jag ge bort ett Be My Guest-presentkort till någon?

Ja, det går alldeles utmärkt. Ett Be My Guest-presentkort är inte knuten till en viss person utan kan användas av vem som helst. 

 

TILL TOPPEN


 

Prisgaranti 

Har ni prisgaranti?

Vi har prisgaranti för ett stort antal hotell när du bokar i Nordic Choice Hotels kanaler. Läs mer och se villkor samt hur du går tillväga här

 

 TILL TOPPEN


 

Tillgänglighet

Hur bokar jag ett rum som är anpassat för funktionsnedsättning?

För att boka ett tillgänglighetsanpassat rum kontaktar du Kundservice eller hotellet direkt. Hotellen har begränsat med rum som är tillgänglighetsanpassade.

Vilken typ av anpassning har ni på rummen?

De flesta av vår hotell har specifika rum anpassade för personer med rörelsevariationer och nedsatt rörlighet. Kontakta hotellet eller Kundservice vid bokning för att försäkra dig om vilken anpassning som hotellet har att erbjuda.  

Vad gäller om jag har ledarhund eller ledsagare?

Du är varmt välkommen till oss! För ledarhund eller medföljande ledsagare i samma rum tas det inte ut något tillägg mot uppvisande av intyg.

Finns det allergivänliga rum?

De flesta av våra hotell har speciella rum anpassade för dig med allergier. Det är dock viktigt att du kontaktar hotellet före du bokar för att säkra att ett sådant rum finns tillgängligt. 

Jag är allergisk mot vissa livsmedel. Kan ni ordna specialkost?

I de allra flesta fall kan vi erbjuda specialkost. Här kan du läsa mer om Mat & dryck på våra hotell.  

 

TILL TOPPEN

 


 

Villkor

Vilka villkor gäller för mig som använder webbplatsen och/eller Nordic Choice Hotels app?

Här kan du läsa våra Användarvillkor för Nordic Choice Hotels webbplatser och app. I villkoren står tydligt beskrivet hur vi arbetar med våra digitala produkter och vad du godkänner när du använder dem. Det står bland annat om vad som gäller när du bokar rum åt dig själv eller andra samt avbokningsvillkor.  

Hur agerar Nordic Choice Hotels för att följa GDPR och var kan jag läsa om hur ni använder mina personuppgifter? 

Vi vill att du tryggt ska kunna använda våra tjänster och digitala produkter. I våra Allmänna villkor och Sekretesspolicy kan du läsa allt om hur vi samlar in, behandlar och sparar dina personliga uppgifter när du använder våra tjänster, till exempel hemsidan och vår app. Här finns även information om hur dina uppgifter används när vi gör marknadsföring, allt för att du ska kunna lita på att vi tar ansvar för att skydda dig och dina uppgifter. 

 

TILL TOPPEN

 

 

2.564.392.009 27
Bokningskod

Har du en bokningskod? Lägg till den här för att se tillgänglighet. Vill du boka med företagsavtal, bonuspoäng eller se medlemspriser: Logga in

Spara

Bokningskod måste anges

Valt rum

rum Ta bort rum

Lägg till rum
Bokningskoden är tillagd

Din bokningskod har lagts till.

Please note

Are you sure you want to change language?

Please note that if you have initiated a booking or logged in to My page, you will have to start over.